Komunikacja drogą telefoniczną nabiera dodatkowej wagi w dobie pandemii. Gdy ograniczone są możliwości przemieszczania się, a regularne wizyty zwłaszcza dla seniorów mogą się wiązać z niepokojem o zdrowie, możliwość sprawnego kontaktu zdalnego jest na wagę złota. Gdy wiele instytucji jest nieczynnych, osobom starszym może towarzyszyć jeszcze większa chęć rozmowy, a doskwierać poczucie samotności i izolacji. Nasuwa się pytanie – jakie funkcje powinien mieć dobry telefon dla seniora?
Z jednej strony należy mieć na uwadze indywidualne preferencje i możliwości osoby starszej, a z drugiej strony, niektóre dość typowe cechy funkcjonowania osób w dojrzałym wieku. Przykładowo, wiele z nich doświadcza problemów ze wzrokiem. Wobec tego dobrym rozwiązaniem są odpowiednio duże przyciski jak również duży ekran i czytelny wyświetlacz.
Dodajmy, że pogarszanie wzroku w jesieni życia postępuje i o ile w chwili nabywania telefonu komórkowego dana osoba może widzieć całkiem nieźle, za pewien czas może to ulec zmianie. W tym wypadku sprawdzą się modele takie jak np. myPhone Halo Q z ekranem 2,8” czy myPhone Up Smart z największym wyświetlaczem 3,2” wśród komórek na rynku.
Podobnie jest z utratą słuchu. Telefon powinien mieć odpowiednią głośność i przystępne opcje dla ustawiania jej regulacji. Ważna jest też ergonomiczna i odpowiednio odporna obudowa na wypadek wypadnięcia telefonu z dłoni. Klasyczne komórki są znane ze swojej wytrzymałości i niezawodności, choć poszczególne modele wydają się jeszcze trwalsze dzięki konstrukcji wzmocnionej metalowymi elementami (myPhone Up Smart, myPhone Maestro, HAMMER 4).
Innym przydatnym rozwiązaniem jest obecność przycisku S.O.S. na wypadek nagłych zdarzeń, w obliczu których osoba starsza może potrzebować pomocy. Takie rozwiązanie stosowane jest już w wielu urządzeniach w Polsce. Taki osobny przycisk daje możliwość nawiązania połączenia / wysłania wiadomości SMS do wcześniej zaprogramowanego numeru, za pomocą jednego dłuższego kliknięcia.
Przycisk SOS funkcjonuje także w ramach stworzonej przez firmę mPTech aplikacji mobilnej „4 family” instalowanej w dedykowanych osobom starszym telefonach myPhone Halo Q 4family i myPhone Up 4family. Poza tym, aplikacja oferuje wiele innych udogodnień wspierających seniora i jego bezpieczeństwo. Mowa o możliwości ustalenia przybliżonej lokalizacji osoby korzystającej z aplikacji (Podopiecznego 4family) przez jego Opiekuna (posiadacza smartfona z aplikacją 4family) czy np. możliwości zdalnego dodawania kontaktów, przesyłania wiadomości i przypomnień głosowych.
Urządzenia z aplikacją 4family dzięki możliwości zdalnej opieki i wielu funkcjom w zakresie kontaktu rozwiązują problem z utrzymywaniem relacji podczas przymusowej izolacji pojawiającej się w trakcie trwania pandemii koronawirusa. Stanowi też bardzo dobre rozwiązanie i wspiera opiekę zdalną nad seniorami. Sprawdza się w przypadku osób starszych, zwłaszcza mieszkających samotnie i tych z problemami z pamięcią, bo za pomocą zdalnych przypomnień można w łatwy sposób ustawić przypomnienia np. o zażyciu leków czy umówionym wcześniej spotkaniu u lekarza. Warto też zadbać o to, aby menu telefonu było jak najbardziej intuicyjne i czytelne. Jeśli chodzi o dodatkowe aplikacje, to silnie zindywidualizowana kwestia – zależna od potrzeb osoby starszej i jej możliwości wykorzystania opcji, jakie daje dana aplikacja.
Liczy się nie tylko wybór odpowiedniego modelu komórki i jego różnych funkcjonalności, ale też podjęcie działań przygotowujących starszą osobę do jej obsługi. Osoba starsza może w chwili zakupu telefonu z przydatnymi aplikacjami nie mieć kompetencji by umiejętnie wykorzystać go dla swoich potrzeb, ale po nauczeniu obsługi nowego sprzętu, może odnaleźć w nim wiele korzyści, o których wcześniej nawet by nie pomyślała.
Pamiętajmy, iż osoby starsze różnią się od siebie – nie tylko stanem zdrowia czy poziomem sprawności – ale także życiowymi doświadczeniami i potrzebami. Decydując się na zakup czy przekazanie telefonu starszej osobie warto zawczasu wybadać jej oczekiwania w tym względzie, opowiedzieć też o różnych możliwościach, których w punkcie wyjścia może nie być w pełni świadoma, a najlepiej razem z nią dokonać zakupu, pokazać szerszą paletę możliwości i wybrać z niej to co w danym czasie wygodne, atrakcyjne (zarówno jeśli chodzi o użyteczność jak i pod względem wizualnym) i dostosowane do potrzeb.
dr Rafał Bakalarczyk
Ekspert Instytutu Polityki Senioralnej